maandag 14 maart 2011

Ingezonden (door een verontruste ouder) II

Wij van wijzijnverbijsterd krijgen ook nog steeds brieven doorgestuurd die ouders hebben geschreven naar de minister of andere politici.
Om aan te geven hoe belangrijk de stem van ouders is, zullen wij steeds enkele brieven publiceren op dit weblog.

Hieronder een brief van Rik Zwiers uit Deventer

Deventer, 2-2-2011

Geachte minister van Bijsterveldt,

U krijgt waarschijnlijk een veelvoud van brieven zoals die van mij, althans dat hoop ik want dat betekent dat er meer mensen zijn die zich ernstig zorgen maken over het nieuwe beleid cq bezuinigingen in het basis onderwijs. Hoewel ik van mening ben dat als er bezuinigd moet worden, dit op alle fronten moet gebeuren kan ik niet anders dan concluderen dat de manier waarop het basis onderwijs onderhanden wordt genomen aantoont dat Den Haag alle raakvlakken met de maatschappij is kwijt geraakt, alsof jullie ministers niet daadwerkelijk meedraaien in de maatschappij waar wij burgers in wonen.

Vroeger, toen ik nog geloofde in de democratie die wij in Nederland hebben, had ik het gevoel dat men daadwerkelijk luisterde naar het volk, daadwerkelijk wist wat er zich afspeelde in onze maatschappij en dat ze in Den Haag altijd probeerde te doen wat het beste is voor het volk. Welnu beste minister van Bijsterveldt, wat is nu werkelijk beter aan het hernieuwde school beleid? Ik kan u in ieder geval vertellen wat er mis mee is, daarmee kijk ik dan alleen naar onze situatie.
Onze zoon heeft een stofwisselingsziekte die zich uit als een spierziekte, door deze ziekte kan hij slechts 2,5 uur per dag naar school en wordt hij 2,5 uur per week begeleidt door een ambulant begeleidster. Met de bezuinigingen die er aan komen heeft hij nog maar recht op 1 uur begeleiding. 1 uur is te weinig om mee te kunnen blijven doen op regulier onderwijs.
Dat houdt in dat hij naar aangepast onderwijs moet, los van het feit dat wij daar ABSOLUUT tegen zijn, is het een hele vreemde bezuiniging want een kind op speciaal onderwijs kost meer geld aan onderwijs en vervoer dan een rugzakje kost. Dus eigenlijk kost deze bezuiniging meer geld dan dat het op levert en ik maar denken dat je bezuinigd om er beter van te worden! Verder wordt hij weg gehaald uit zijn sociale kring (hebben gehandicapten daar ineens geen recht op? ) en moet hij naar school in een andere stad waardoor hij onmogelijk kan afspreken met vriendjes. Dus behalve dat je hem straft om zijn handicap door hem uit zijn vertrouwde situatie te halen gooien jullie hem ook nog maar even in een sociaal isolement!

Nu weet ik natuurlijk wel dat dit alleen onze situatie is, maar vergeef me als ik er nu een voor kies om, net als jullie in Den Haag, me nu eens heel egoïstisch op te stellen. Schijnbaar werkt dat heel goed voor jullie en probeer ik dat ook maar eens uit! Ik hoop werkelijk dat het hele land massaal in opstand komt, ik zal me er in ieder geval voor inzetten dat te bereiken, en dat jullie daar nu eindelijk eens achter dat bureau vandaan komen en eens rond gaan kijken in de ECHTE maatschappij die Nederland heet!

Met vriendelijke groet,

Rik Zwiers

2 opmerkingen:

  1. Mijn meisje kon net als het kindje in de brief ook geen hele dagen naar school. Naar speciaal onderwijs in een andere stad is dus ook geen optie omdat de reistijd alleen al zoveel van haar vraagt.
    Schoolvervoer word door de gemeente betaald, daar voelt Marja niets van. Sociaal isolement staat niet op je rapport, word ze niet op afgerekend.
    En bovendien is er straks met deze belachelijke plannen al helemaal geen plaats voor nieuwe kinderen in het speciaal onderwijs.

    BeantwoordenVerwijderen