zaterdag 2 juli 2011

Zomerreces (ook voor de verbijsterden)

Met de aanname gisteren van de plannen van Halbe Zijlstra met het oog op het hoger onderwijs is de afbraak van het onderwijs een feit.
Daar waar onderwijs ooit de bron was van wetenschap, overdracht van kennis en voedingsbodem voor zelfverwerkelijking wordt het nu uitgeleverd aan de nieuwe neo-liberale god: de markt.
Wetenschap is alleen nog maar interessant wanneer het geld genereert, onderwijs is alleen nog maar relevant wanneer het economische (werk)eenheden oplevert. Iedereen die óf niet binnen de economische bepaling valt of wil vallen (leerlingen met een beperking of bijvoorbeeld leerlingen die zich richten op kunst, theologie of filosofie) mogen het voortaan fijn zelf uitzoeken.

En zoals de afgelopen weken tijdens vele manifestaties en acties door velen over het voetlicht is gebracht: op deze wijze wordt dus alles van wezenlijke waarde bij het oud vuil gezet.

De uit de Verenigde Staten overgewaaide adoratie van het neo-liberale gedachtengoed van onder meer Ayn Rand, waarin berekenend egocentrisme een egoïstische drijfveren leidend zijn en de zorg om een ander, solidariteit en altruïsme volledig worden afgezworen ("Ikke, ikke, ikke en de rest kan lekker stikken") krijgt in Nederland met Rutte I nog een fijne confessionele ("ieder voor zich, de CDA-god voor allen") en zeer suspecte ("eigen volk eerst") draai mee.

Binnen het onderwijs worden de lijnen niet meer uitgezet door de eerstverantwoordelijken (ouders, leerkrachten, scholen en onderwijsinstanties) maar krijgen werkgevers en logge bureaucratische instanties het voor het zeggen.
Dat alles ingevoerd met veel gedraai, gegoochel, "halve waarheden" en glasharde leugens.
Niet van zomaar wat mensen, maar van bewindslieden die werkelijk alle oog voor de dagelijkse praktijk maar ook ethiek en esthetiek verloren zijn. En het meest pijnlijke is dat voorlopig de meerderheid van de Nederlanders dit zonder enig vraagteken laten gebeuren.

Het "samen" van samenleving wordt stelselmatig uitgehold en uitgevlakt . Zorg is slechts nog een "asset", en onderwerp voor geldelijk gewin, zelfbeschikking slechts voorbehouden aan hen die het kunnen betalen. In het onderwijs en zorg zullen keuzes worden beperkt door hun marktwaarde, en worden keuzes ook nog eens steeds alleen mogelijk voor wie het zich financieel kan permitteren.

"Dualisme" kan uit het parlementair woordenboek geschrapt worden, want terwijl er ook binnen de gedoogcoalitie criticasters zijn die de huidige weg niet willen volgen, houden zij lafhartig hun mond wanneer er een beroep wordt gedaan op hun parlementaire plicht (naar eer en geweten, niet gehinderd door (partijgebonden) verplichtingen). (CDA-fractie)
De normale weg van wetgeving wordt gewoon terzijde geschoven en wetsvoorstellen worden tot zelfs na de gang naar de Raad van State geheim gehouden (Van Bijsterveldt).

Op basis van de hierboven gekenschetste ontwikkelingen binnen de Nederlandse maatschappij is slechts één conclusie mogelijk: in plaats van een Nederland voor álle Nederlanders, blijft uiteindelijk het door Mark Rutte gemutileerde en ethische en esthetisch verarmde Nederland als een relatiegeschenk voor een vermogend "happy few". En door het maar hard blijven roepen tegen "de moslim" lukt het zijn evenknie en vermomde mede-VVD-er Wilders vooralsnog om Henk en Ingrid een rad voor ogen te draaien.

Voor ons van wijzijnverbijsterd blijft het duidelijk: de strijd voor goed, passend, onderwijs is eigenlijk nu net begonnen. Of het nu om hoger of lager, regulier of speciaal onderwijs gaat. Voor ons, als vertegenwoordigers uit het speciaal onderwijs, zijn zorg en pgb, wajong en sociale werkplaatsen onlosmakelijk met onderwijs verbonden. En omdat juist in het onderwijs zorg voor elkaar, solidariteit, mededogen, interesse in elkaar en in de wereld om je heen, maar bijvoorbeeld ook pure kennis om kennis, zin in wetenschap en culturele zingeving en kunst centraal (moeten) staan, zullen wij op wijzijnverbijsterd ook daarvoor blijven pal staan.
Uiteindelijk gaat het om "alles van waarde". En dat blijft onze niet aflatend strijd op dit blog meer dan waard.

De komende periode wordt er een van relatieve rust en stilte. De politiek kent haar reces en dat is in het onderwijs niet anders. Ook wij van wijzijnverbijsterd lassen, na vijf maanden lang dagelijks één of meer bijdragen geplaatst te hebben op dit blog, een ons inziens welverdiende, rust in. Weliswaar met een blijvende vinger aan de pols. Mochten er tóch ontwikkelingen zijn dan zullen we zo snel mogelijk op dit blog reageren.

Wij wensen onze lezers fijne zomerweken en vakantie.
Daarna gaan wij er als eerst weer gewoon tegenaan: op weg naar Prinsjesdag

Terwijl ik dit schrijf hoor ik Mark Rutte bovenmatig vrolijk en jolig 1,6 miljard uitgeven. Niet om het speciaal onderwijs op de rails te houden, of de afbraak van de pgb's tegen te gaan. maar om de huizenmarkt weer op te vijzelen. Dat is nodig, dat is zelfs ons van wijzijnverbijsterd duidelijk. Maar om dat dan op zo'n enthousiast blije wijze te doen, terwijl er heel veel mensen zijn die zich opzij geschoven voelen en die met angst en beven, met "hoop en vrees" naar de toekomst moeten kijken, is niet allen schrijnend maar tevens tekenend voor het arrogante onbenul dat in ons land momenteel heerst.

11 opmerkingen:

  1. http://www.trouw.nl/tr/nl/5535/Denker-des-Vaderlands/article/detail/2460864/2011/07/02/De-VVD-geeft-de-menselijke-autonomie-weer-weg.dhtml

    De Denker Des Vaderlands heeft een briljant artikel geschreven in Trouw en beschrijft wat CHE ook beschrijft; het slaat door (de verkeerde kant op).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt, een heel goed stuk inderdaad!

    Ook al is het zomerreces, deze site regelmatig checken is natuurlijk altijd goed voor het aantal pageviews!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/2462020/2011/07/05/Maatschappelijke-stage-verplicht-vanaf-nieuw-schooljaar.dhtml

    Als nu elke middelbare scholier 30 uur met een speciaal onderwijskind naar de sportclub, zorgboerderij enz. gaat, is dat ook weer opgelost, moet Marja gedacht hebben..........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Ton met de Bon Ton (NOT!!!!!!!!!!!!)
    Verziek nog even onze vakantie!!!!!!!!!!!!

    Pal voor het zomerreces heeft staatssecretaris Zijlstra de sociale partners een brief gestuurd waarin hij zeer stellig oproept om de seniorenregeling BAPO af te bouwen. De Algemene Onderwijsbond vindt dit onverstandig. De regeling maakt het juist mogelijk dat ouderen langer kunnen doorwerken.

    Motie Elias
    De oproep van de staatssecretaris volgt uit een motie die eind april is ingediend door VVD-Kamerlid Ton Elias. De AOb stelde toen al het onbegrijpelijk te vinden ‘dat een uitstekend werkende regeling de nek om wordt gedraaid’. Helaas hebben de inspanningen van de grootste onderwijsbond er niet toe kunnen leiden dat de motie is aangenomen. Alleen PVV, GroenLinks, SP en PvdD stemden tegen.

    Onjuiste vooronderstellingen
    Leden van de Tweede Kamer hebben een onjuist beeld van de BAPO. Zo wordt verondersteld dat de BAPO een regeling is die onbetaalbaar is en ertoe leidt dat onderwijspersoneel eerder stopt met werken. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat de BAPO er juist toe leidt dat docenten langer kunnen doorwerken en het ziekteverzuim onder oudere docenten aantoonbaar lager is. Bovendien bestrijdt de AOb het beeld dat de BAPO op termijn onbetaalbaar wordt. Onderzoek toont immers aan dat de kosten in de nabije toekomst afnemen omdat het aantal oudere werknemers in het onderwijs daalt. Daarnaast komen de kosten van de regeling uit het arbeidsvoorwaardenbudget. Dat ging destijds ten koste van loonsverhoging.

    Brief staatssecretaris
    Staatssecretaris Zijlstra stelt dat de BAPO een verouderde regeling is die functioneel was vanwege de wachtgeldproblematiek in de jaren ‘90, toen pas afgestudeerde leraren moeite hadden met het vinden van werk. Doordat er nu lerarentekorten zijn, zou de vervanging van de vrijgekomen verlofuren moeilijker te realiseren zijn. Tegelijkertijd constateert de staatssecretaris dat de leeftijd waarop onderwijspersoneel met pensioen gaat stijgt en de periode waarin onderwijspersoneel van de regeling gebruik kan maken langer is. Ook vindt hij een specifieke regeling zoals de BAPO 'niet meer van deze tijd'. AOb bestuurslid Ton Rolvink: ‘Het is jammer dat de staatssecretaris selectief zijn conclusies trekt en niet kijkt naar diverse onderzoeken die iets anders aantonen. Bovendien blijkt uit de praktijk dat de BAPO een erg goede regeling is, die juist helpt om het lerarentekort deels op te vangen.’

    Sociale partners
    De staatssecretaris roept de werkgevers- en werknemersorganisaties in de Stichting van het Onderwijs op om in de cao-onderhandelingen de ouderenregeling om te vormen. Rolvink: 'We zijn natuurlijk bereid om te praten over een beter alternatief dat het onderwijspersoneel in staat stelt gezond de eindstreep te halen. Vooralsnog heeft het er echter alle schijn van dat het wederom gaat om een versobering. De AOb vindt dat onaanvaardbaar.’

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En de POraad daarentegen vindt het een goed plan................

    Staatsecretaris Zijlstra: Start met ombouwen van BAPO
    De PO-Raad kan zich goed vinden in de brief die staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs onlangs stuurde aan de werknemer- en werkgeversorganisaties in de Stichting van het Onderwijs. Hij dringt er in deze brief op aan op korte termijn te starten met het ombouwen van ouderenregelingen zoals de BAPO en geeft hiermee uitvoering geeft aan de ‘motie Elias’.

    De PO-Raad pleitte in haar inzetbrief voor de CAO-onderhandeling ook al voor het afbouwen van deze ouderenregeling ten behoeve van duurzame inzetbaarheid en levensfasebewust personeelsbeleid, dat gericht is op medewerkers van alle leeftijden. De PO-Raad zal, samen met andere werkgeversorganisaties, het belang van voortvarende afspraken over de afbouw van de BAPO en de brede inzetbaarheid van het personeel aan de orde stellen in de stichting van het onderwijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De brief (overigens al twee weken geleden gedateerd):
    Datum 22 juni 2011
    Betreft Ouderenregelingen voor onderwijspersoneel
    Geachte heer Noorda,
    Graag vraag ik met deze brief uw aandacht voor de ouderenregelingen in het
    onderwijs. Steeds vaker krijg ik signalen van scholen die ontzieregelingen voor
    ouderen zoals de BAPO als bezwaarlijk ervaren. Met het toenemende gebruik van
    deze regelingen groeien zowel de kosten als de organisatorische problemen rond
    het vervullen van de door het verlof vrijgekomen uren. Deze zorgen uit het
    onderwijsveld neem ik serieus. Ook in de Tweede Kamer is de BAPO ter discussie
    gesteld. Onlangs heeft een meerderheid in de Tweede Kamer mij gevraagd u op
    te roepen om de BAPO-regeling af te bouwen en de daarbij vrijkomende
    arbeidsvoorwaardenmiddelen in te zetten voor een duurzame inzetbaarheid van
    het onderwijspersoneel.
    De ouderenregelingen in het onderwijs zoals de BAPO in het PO, VO en BVE en
    vergelijkbare regelingen in het hoger onderwijs, stammen uit de jaren negentig
    van de vorige eeuw en voldeden toen aan een behoefte. De omstandigheden zijn
    echter veranderd.
    De situatie op de onderwijsarbeidsmarkt is omgeslagen. Waar er in de jaren ’90
    een wachtgeldproblematiek was en pas afgestudeerde leraren moeite hadden om
    een baan te vinden, dreigen er nu lerarentekorten in sommige sectoren. Dit
    maakt de vervanging van de door verlof vrijgekomen uren een stuk lastiger te
    realiseren dan in de beginjaren van de BAPO.
    Daarnaast wordt er langer doorgewerkt; de leeftijd waarop het onderwijspersoneel
    met pensioen gaat, is de laatste vijf jaar fors gestegen en ligt nu al
    rond de 63 jaar. Hierdoor wordt, bij een gelijkblijvende instroomleeftijd in de
    ouderenregelingen, de periode waarin werknemers gebruik kunnen maken van de
    ouderenregelingen steeds langer.
    Ook andere ontwikkelingen zijn van belang. Zo was het binnen de
    pensioenregeling met het eindloonstelsel voor een werknemer zeer kostbaar om
    aan het einde van de carrière de individuele beslissing te nemen zijn of haar
    arbeidstijd te verkorten. Dat effect is nu veel minder groot. Meer in het algemeen
    geldt dat arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden zich de afgelopen jaren
    hebben ontwikkeld in de richting van meer individuele keuzevrijheid voor
    werknemers, waarbij de keuzes onder meer samenhangen met de levensfase. Een
    generieke regeling zoals de BAPO waarvan slechts een deel van de populatie
    gebruik kan maken, sluit daar niet meer bij aan.
    Dit alles brengt mij tot de conclusie dat het tijd is om de huidige generieke
    ouderenregelingen in het onderwijs om te vormen tot afspraken die meer recht
    doen aan de gewijzigde omstandigheden. Ik roep u als sociale partners dan ook
    graag op om aan de cao-tafels met een andere inzet van de met de
    ouderenregelingen gemoeide middelen tot nieuwe afspraken te komen die
    enerzijds de duurzame inzetbaarheid en beschikbaarheid van onderwijspersoneel
    bevorderen, en anderzijds flexibiliteit bieden en aantrekkelijk zijn voor
    werknemers in verschillende levensfasen. Deze oproep sluit aan bij eerdere
    afspraken in het convenant LeerKracht.
    Ik vertrouw erop dat u gehoor geeft aan mijn oproep en het omvormen van de
    ouderenregelingen zoals de BAPO, voor zover dit nog niet is gebeurd, op korte
    termijn zult oppakken aan de hiervoor bestemde tafels.
    Met vriendelijke groet,
    de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
    Halbe Zijlstra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En ach, het was toch pas in het nieuws dat er veel geld achtergehouden werd dat aan onderhoud van de gebouwen moest worden besteed. Dat komt dan goed uit: maak het geld vrij, dan kunnen er veel trapliften geplaatst worden voor al die oudere leerkrachten, zodat ze met hun rollator enz. naar boven kunnen.............. waar maken we ons druk om, toch?
    En voor wie het niet snapt; dit is ironisch bedoeld natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien kunnen al die middelbare scholieren tijdens hun verplichte maatschappelijke stage de oudere leerkrachten naar boven dragen en naar het lokaal begeleiden? Even in de koffie roeren en het koekje voorkauwen...............

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben blij dat jullie allemaal zo alert en ad rem blijven tijdens ons zomerreces.
    Dat maakt dat ik met een glimlachje mijn drankje drink onder de wuivende palmen in mijn volkstuin,
    Het leven is mooi en mag even relaxed zijn.,,, Hmmmm heerlijk.....

    Aag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geachte anoniemen, bedankt voor jullie bijdragen. ik ben verbijsterd genoeg om er morgen een stuk aan te wijden

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste Aag, wie weet dat een scholier volgend jaar heel maatschappelijk met een palmtak boven je hoofd kan wuiven in je volkstuin, haha!!!!!!!
    Geniet allemaal van de vakantie!!!

    BeantwoordenVerwijderen