vrijdag 18 februari 2011

Het Bijsterveldt (II)

In het idyllische dorpje Verbijsteren hebben wij van wijzijnverbijsterd tijdens een midweekje uit het geluk gehad om een paar scholen te mogen bezoeken. Na de Kavier Ferrierschool hebben we de ZMLK-school in het dorp bezocht. De G.W.-school is genoemd naar de man die de invoering van passend onderwijs heeft gesteund en gedoogd.
Rechtsboven vindt u een foto van het gebouw.

We werden ontvangen door de directeur, een beetje sjofele man, wat je in een dorp als Verbijsteren niet verwacht. Zijn kantoor is vlak bij de voordeur.
"Dat moet ook wel", geeft meester Ton aan, "want ik moet ook de deur openen. Ik ben de enige met een sleutel". Hij ontvangt ons in zijn kantoor.
"We hebben ongeveer 20 minuten, want dan moet ik de groep in om gymles te geven".
"Ik haal even koffie, lopen jullie mee, dan laat ik gelijk wat zien". Meester Ton neemt ons mee de school in. Hij hangt ondertussen even een nieuwe rol wc-papier in het toilet, raapt wat propjes op en neemt een volle vuilniszak mee.
"Hier", zegt hij, en leidt ons de keuken in. Op dat moment rent er een kind de gang in. Meester Ton springt er voor, pakt de jongen vast en neemt zijn gezicht in zijn handen. "Nee, niet" zegt hij ferm en neemt de leerling mee.
In de keuken zet hij water op voor de thee en doet hij even nieuwe koffie in een filter. Ondertussen zet hij de vieze kopjes in de vaatwasser. "We hebben geen concierge meer, dus dat doe ik er maar bij" zegt hij.


Hij neemt ons gelijk mee de school door. "We hebben hier SO en VSO; bij elkaar 96 leerlingen in 7 groepen. De SO-groepen zijn wat groter, dat zijn er vier van 15 leerlingen. Het VSO zijn drie groepen van 13. iedere groep heeft gelukkig een leerkracht. Op de 7 groepen hebben we vier klassenassistentes. Die verdelen we een beetje".
Meester Ton gaat verder: "Gelukkig hebben we dit jaar één dag een IB-er, dat is superhandig. Die doet wat met een leerlingvolgsysteem. Ook hebben we het idee om eens in de drie jaar een gesprek met ouders te gaan doen. Misschien is dat wel leuk".

Meester Ton is echt een manusje van alles. Hij geeft zelf nog wat gym, en ook muziek vindt hij leuk om te doen. Hij vindt vooral de liedjes van Elly en Rikkert echt leuk om te doen met de leerlingen. Hij houdt er van om de discussie aan te gaan met de leerlingen. "Ik leer ze dat argumenten belangrijk zijn".

Wij van wijzijnverbijsterd zijn onder de indruk van hoe er wordt gewerkt. De leerkrachten proberen om iedereen per dag vijf minuten individuele aandacht te geven, en één maal per week werken ze een uurtje in niveaugroepen. Dat is echt super. Meester Ton duwt ondertussen de vuilcontainer de speelplaats af. Dan moet hij nog de fietsjes opruimen.

"Gelukkig heb ik een topsalaris" zegt meester Ton, "250.000 euro is toch niet verkeerd voor dit baantje? En 12 weken vakantie, wat wil je nou nog meer".

We zijn onder de indruk van zoveel motivatie en overgave voor een baan in Verbijsterveldt in de Achterlijkhoek.

4 opmerkingen:

  1. Elmira, leerkracht ZMLK moeder van Fien met down19 februari 2011 om 08:40

    Hebben ze nog een baan voor mij? Als de bezuinigingen doorgaan, ben ik nl de pineut!! Geen baan meer op een ZMLK school in Rotterdam. Ik ben bereid te verhuizen naar dit idyllische dorp. Kun je een goed woordje voor me doen bij meester Ton?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil ook il wil ook ik wil ook ik wil ook ik wil ook

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En meester Ton wast zeker ook de katoenen luiers van de onzindelijke leerlingen uit (geld voor Pampers is er natuurlijk ook niet meer daar in Bijsterveldt) en loopt aan het eind van dag natuurlijk ook de taxibeurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mmmm ik geloof dat ik er dan toch maar voor kies als mama van ZML leerling, zelf die cursus te volgen..Tis allicht beter dan dit alternatief......D

    BeantwoordenVerwijderen