zondag 20 maart 2011

Zijn wij nou gek?

Af en toe zitten wij van wijzijnverbijsterd elkaar aan te kijken en dan denken we (naast dat we er patent uitzien voor kerels van 50+) zijn wij nou gek of zijn die anderen gek.

Met die anderen bedoelen we natuurlijk die mensen die het in dit land voor het zeggen hebben. De regering, de politiek, de tweede kamer, de ambtenaren.

Zijn wij nou gek, dat we vanaf 2 februari bezig zijn om ons te verzetten tegen de bezuinigingen op het speciaal onderwijs?
Zijn wij nou gek dat we staan voor wat we doen?
Zijn wij nou gek dat we trots zijn op onze school?
Zijn wij nou gek dat we trots zijn op ons werk en vooral onze leerlingen?
Zijn wij nou gek dat we niet accepteren dat we door de politiek voor schut worden gezet?
Zijn wij nou gek dat we het gegoochel met cijfers aan de kaak stellen?
Zijn wij nou gek dat we onze expertise willen behouden?
Zijn wij nou gek dat we de ambulant begeleiders kanjers vinden?
Zijn wij nou gek dat we de steunpunten autisme WEL van belang vinden?
Zijn wij nou gek dat we onze collega's willen behouden?
Zijn wij nou gek dat we altijd maar weer voor ieder kind een plek zoeken?
Zijn wij nou gek dat we ons met z'n allen het schompes werken?
Zijn wij nou gek dat we steeds weer manieren zoeken om ons onderwijs te verbeteren?

Nee, gelukkig zijn wij niet gek. Er zijn er veel meer die, net als wij, GEEN genoegen
nemen met de aangekondigde bezuinigingen, die GEEN genoegen nemen met gegoochel met getallen.

Zo heeft de VNG een brief gestuurd naar de minister waarin ze op een aantal gebieden hun grote zorg uitspreken en bovendien duidelijk stelling nemen. De PO-raad heeft in een extra ledenvergadering nogmaals stelling genomen tegen de bezuinigingen, en ook zien we steeds meer mails en bijdragen van vooral bezorgde en boze ouders.

Ouders, die zich grote zorgen maken over de toekomst van het onderwijs van hun kind. Ouders ook, die (terecht) geen geloof hechten aan de praatjes van Ton met de bon ton en tante Marja "dat het allemaal wel meevalt" en vooral "dat de echte cijfers er anders uitzien", en die zeggen:
"Ben ik nou gek, dat ik goed onderwijs wil voor mijn kind?"

Zijn wij nou gek?

4 opmerkingen:

  1. NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE we zijn NIET gek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies zo is het! Ik ben niet gek om goed onderwijs te willen voor mijn kind(eren)!! Ik wil het beste voor mijn kind(eren) en grotere groepen, minder begeleiding, verlies van expertise is NIET het BESTE voor mijn kind(eren)!! Bah!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van een moeder:
    Nee, jullie zijn niet gek! Bevlogen leraren/ AB-ers zijn naast wat vrienden en familie de enigen die nog om onze kinderen geven! Zonder jullie was het al mis gegaan toen ons kind 4 was en voor het eerst naar school moest.....

    Nu, zonder de ernst over het hoofd te zien, heel even wat anders om goed bij te slapen.

    Wie heeft dit bericht al op de Volkskrantsite Wetenschap gelezen vanavond? Wetenschappers ontwikkelen autistische labmuizen
    (Rob Ramaker − 20/03/11, 19:00). Morgen misschien in de papieren krant, of niet....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Elmira, leerkracht ZMLK moeder van Fien met Down22 maart 2011 om 08:37

    Ik hoop toch niet dat ik voor gek wordt versleten omdat ik aan de toekomst van Fien denk!!

    BeantwoordenVerwijderen