maandag 7 februari 2011

Snapt u het?

Onderstaande tekst is in de tweede kamer in november 2010 uitgesproken door Geert Wilders.
In al zijn vermeende wijsheid zegt hij een aantal dingen die volstrekt met elkaar in tegenspraak zijn.
Veel mensen raken vaak het spoor bijster bij Geert en hij denkt er natuurlijk mee weg te komen.

Wij van www.wijzijnverbijsterd.nl achterhalen echter ieder woord en ieder beeld.

Als u onderstaande begrijpt mag u het aan ons uitleggen.

"Bezuinigingen op passend onderwijs laat kwetsbare kinderen in de kou staan: in 2003 ging 6,5 % van het totale onderwijsbudget naar vormen van passend onderwijs; in 2008 was dat opgelopen naar 9,5 %; bij ongewijzigd beleid zou het doorschieten naar 21 % IN 2014.
Dat is een explosie zoals in AWBZ en WAJONG.
Open-einde-regelingen slokken altijd meer geld op dan bedoeld was; ook hier perverse prikkels in diagnose-industrie; straks elk kind een etiketje met eigen behandelingsplan.
Leraar moet minder kijken met het oog van een behandelaar naar een patiënt, maar als onderwijzer en pedagoog [sic! wat doet een pedagooog ook al weer Geert? Noot van de redactie] naar een kind.
Bovendien zijn er geen onderzoeken die uitwijzen dat passend-onderwijstraject effect heeft. Nu geplafonneerd op het niveau van 2005 (7,5 %) en dat is zeer redelijk.

Met deze kaalslag is kwaliteitsverbetering niet meer mogelijk.
De bezuinigingen raken in de eerste plaats allerlei zaken die voor het onderwijsproces overbodig zijn.
Het vet in de organisaties wordt weggesneden en dat komt ten goede van het primaire proces.
Juist de nieuwe focus op meer structuur , op excellentie, op vakmanschap van de leraar, op dienend management , op kwaliteitsnormen en examinering zal een belangrijke kwaliteitsimpuls geven.
Kwaliteitsnormen en landelijke examens herstellen bestrijdt perverse prikkels, bevordert selectie en dient daarmee de kwaliteit van het onderwijs."

2 opmerkingen:

  1. Geert spreekt normaliter in koddige, achter zijn bureau bedachte oneliners. Om daar een coherent verhaal van te maken huurt hij Bram Moszkowicz in, die dan uren tekst en uitleg kan geven wat Geert nu eigenlijk bedoelde en toch niet bedoelde, óf Geert plakt zelf wat aan elkaar en dat krijg je bovenstaande totaal niet te volgen brij. Ironisch dat nu juist in het speciaal onderwijs voor veel kinderen vaak extra aandacht gegeven wordt aan het zich duidelijk en coherent uiten. Misschien kan Geert bijschuiven bij zo'n lesje logopedie? Of wacht .... dat kan dadelijk natuurlijk niet meer als het speciaal onderwijs gedecimeerd wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat staat hier?? Geert heeft duidelijk geen kaas gegeten van het taalgebruik van leerlingen op het speciaal onderwijs... Geert: kom eens kijken, dat praat misschien wat makkelijker..

    BeantwoordenVerwijderen