maandag 27 februari 2012

Verbijsterd veld (Ingezonden)

Soms krijgen we stukken ingezonden die treffend zeggen wat ons allen in het onderwijs drijft. Ook bij een onderwijsstaking bijvoorbeeld.
Het ingezonden stuk van meester Piet zet duidelijk en helder de punten uiteen die zo velen hebben doen besluiten om voor één dag met pijn in het hart hun werk neer te leggen.
Waarom? Omdat ze niet willen dat opnieuw de leerling het kind van de rekening wordt.


Verbijsterd veld

Op 6 maart komt het onderwijsveld in de Amsterdam Arena bijeen.
Het is genoeg geweest.
20 Jaar lang is leugen op leugen gestapeld.
Onder het mom van vernieuwing en verbetering werd de ene na de andere bezuiniging doorgevoerd.
20 Jaar rommelen en sleutelen aan het onderwijs heeft het aan de rand van de afgrond gebracht.
Het lijkt er op dat het huidige kabinet met zijn voorstellen actieve euthanasie wil toepassen op de doodzieke patiënt.

In 1992 werd onder de leuze "Weer Samen Naar School" het speciaal onderwijs al grotendeels uitgehold.
Het was veel beter voor kinderen, die een beetje uit de toon vielen vanwege leer- of gedragsproblemen, om in hun eigen sociale omgeving naar school te gaan, bij hun vriendjes te blijven en niet naar een speciale school te worden verwezen. Dat was zielig, dat was sneu voor die kinderen. 's Morgens wachten op het Lubbe-bussie....
Traumatiserend en stigmatiserend voor hun verdere leven.
Helemaal waar, geen woord van gelogen.
En met wat extra inspanning en ondersteuning moest dat toch mogelijk zijn? De "zwaardere" gevallen kregen zelfs een rugzakje mee en leerkrachten zouden worden ondersteund door ambulante begeleiders.
Angstvallig werd verzwegen dat die kinderen in het speciaal onderwijs terecht kwamen in een kleine groep, waar zij werden opgevangen en begrepen door speciaal opgeleide leerkrachten die orthopedagogen, logopedisten en andere specialisten onder handbereik hadden en zo de kinderen op maat konden bedienen.
Passender onderwijs heeft nooit bestaan. Maar... dit onderwijs is duur.....
Het risico van sociaal isolement voor deze kinderen is een heel reële, vervelende bijkomstigheid. Zeker. Maar om dan als politiek van de daken te schreeuwen dat het welzijn van kinderen je zo aan het hart gaat, terwijl je deze drogreden alleen gebruikt om een ordinaire bezuiniging door te voeren, is ronduit verwerpelijk.

In de jaren daarna werden de leerkrachten in het reguliere onderwijs steeds vaker geconfronteerd met leerlingen met een speciale zorgbehoefte en werden zij geacht stoornissen te onderkennen en daar adequaat op te reageren, zonder daar ooit voor te zijn opgeleid. Daarnaast moest voor deze leerlingen een uitgebreid zorgdossier worden aangelegd: handelingsplannen worden opgesteld, uitgevoerd en geëvalueerd, om voor de extra faciliteiten in aanmerking te komen.
Er moest worden overlegd met de intern begeleider, met de ouders en eventueel de ambulant begeleider.
O, ja, het "gewone" dagelijks werk in de klas moest natuurlijk gewoon doorgang vinden.
Natuurlijk.

En nu?
Met het wetsvoorstel "Passend Onderwijs" wordt het speciaal onderwijs nagenoeg de doodsteek toegebracht, worden de reguliere scholen verplicht een passende onderwijsplek aan te bieden aan leerlingen die extra ondersteuning behoeven, wordt de klassenschaal vergroot en worden rugzakje en ambulante begeleiding afgeschaft.
Passend? Om onpasselijk van te worden. En nee, het is geen bezuiniging. De vrijkomende gelden worden gebruikt voor prestatiebeloning.
De zoveelste leugen.
Als men leerkrachten werkelijk zou gaan belonen naar prestatie, zou dit immers een gigantisch gat in de rijksbegroting slaan.....

Een minister president die bij zijn aantreden roept dat hij Nederland weer terug wil brengen in de Top-Vijf-Kenniseconomie van de wereld en zulk beleid steunt is, óf een verschrikkelijke dombo, óf een aartsleugenaar. Of wil hij die positie misschien bereiken door dan maar in te zetten op de hoogbegaafden en daar extra geld in te steken en de kansarmen gewoon door het afvoerputje te trekken. Maar goed, dat de sociaal zwakkeren het per definitie niet van de VVD moeten hebben is algemeen bekend. Het baart meer zorg dat een bewindsvrouwe van CDA huize dit beleid te vuur en te zwaard durft te verdedigen.
Het CDA, per definitie de partij die opkomt voor de zwakkere in de samenleving.
Je kunt je afvragen, letterlijk en figuurlijk: Hoe is het in de wereld van God mogelijk.
Het is al langer duidelijk dat de huidige CDA-fractie in de 2e Kamer, inclusief haar ministers en staatssecretarissen, volkomen losgeslagen is van haar principes en, door machtswellust gedreven, haar eigen graf graaft.
Ook zelfdoding wordt immers principieel verworpen door christenen.....

Dat er bezuinigd moet worden in deze tijden is evident. Dat ook het onderwijs daarin zijn steentje moet bijdragen in onontkomelijk. Het gaat om de keuzes die gemaakt worden. En om de goede keuzes te kunnen maken is maar een ding belangrijk: eerlijkheid.
Maar eerlijkheid zoeken onder politici is als het zoeken naar peren onder een appelboom....

En, wie is uiteindelijk het kind van de rekening? Juist.
Het kind....

Ruim veertig jaar ben ik werkzaam geweest in het onderwijs.
Ik ben er voortijdig uitgestapt, omdat ik het niet langer kon verdragen dat ons prachtige vak door bureaucratisch geneuzel zo onderuit gehaald werd.
De kinderen mis ik nog dagelijks.....

Meester Piet

3 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend goed, recht uit het hart stuk van deze meester Piet! Het is ZOOO waar! Wou dat iedereen dit lezen kon,
    Mirjam, moeder van zoon in gr 3 cl 2 en een van operatie dalmatier, strijdend tegen de komende wet, zie www.petities.nl /operatie dalmatier

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de Z is weggevallen in mijn reactie

      ZOOO waar dus

      Verwijderen