zondag 26 februari 2012

Goed nieuws = slecht nieuws

© Onderwijsblad AOb
Klik om te vergroten
Soms is er nieuws waar je tegelijk blij en verdrietig van wordt.
Vandaag was in het televisieprogramma "Buitenhof" de kans bij uitstek om nu eens goed uit de doeken te doen wat ons staat te wachten bij het versneld invoeren van een stelselwijziging die ook nog eens bij voorbaat al zwaar aangeschoten raakt door bezuinigingen. Zonder dat een Ton Elias er dom en factfree door heen roeptoetert en schoffeert
Helaas, op de een of andere manier lukte het de genodigden niet om de ernst van de problemen helder uiteen te zetten. En, nog veel belangrijker, het feit dat de bezuinigingen voornamelijk ten koste gaan van de leerlingen binnen het speciaal onderwijs (tyltyl, mythyl, zmlk, zmok) bleef zwaar onderbelicht. Dat het de minister, nota bene van christelijk politieke huize, bestaat om juist de kinderen met het syndroom van Down of Marfan, leerlingen met een iq lager dan 55, kinderen in een rolstoel of permanent verblijvend in bed, leerlingen met een ernstige gedragsproblematiek, kinderen met een ernstige vorm van autisme, en veel kinderen met een meervoudige handicap, zwaar te laten bloeden voor een stokpaardje van haar neoliberale coalitiepartner, kwam niet ter sprake. En dat is, jammer, heel jammer.
Want wanneer ook deze gevolgen duidelijker waren uiteengezet zou wellicht het aantal van stakende leerkrachten en/of scholen nog groter zijn dan nu al het geval is.

Want dat is het goede nieuws: het aantal scholen waarvan werknemers staken 6 maart aanstaande is nog steeds groeiende.
Tot vandaag hebben zich al 1669 scholen gemeld! En we kunnen en willen er van uitgaan dat de groep nog steeds groter wordt, zeker nu de feestelijkheden in het oosten en zuiden weer voorbij zijn en ook reguliere scholen aldaar beseffen wat op hen afkomt en kiezen voor één dag zonder onderwijs om vele dagen met slecht passend onderwijs te voorkomen.

Maar zoals gezegd, betekent goed nieuws vaak ook slecht nieuws.
Het slechte nieuws is natuurlijk dat men blijkbaar steeds meer verwacht dat deze minister, dit kabinet, weigert te luisteren naar rede, naar expertise en alternatieven en koste wat kost de plannen en bezuinigingen doorvoeren zal. Het feit dat zovelen de stem verheffen wil in de Amsterdam Arena tekent de angst dat de ministeriële stoomwals niet zal afremmen, ook niet voor dat kind in die rolstoel, dat kind dat zo moeilijk het woord "stoomwals" spellen kan, of dat kind dat oren en ogen wil afsluiten voor die bedreigende buitenwereld.

Of zou onze stem uiteindelijk toch gehoord worden? Weliswaar niet door de minister, zoveel is inmiddels duidelijk, maar wel door de senatoren, die zich niet laten leiden door de politieke waan van de dag, maar door inzicht, wijsheid en waar democratisch besef waarin juist de zwakke minderheden een plaats hebben.
Wij blijven daarom voorlopig roepen en een steeds groeiende groep van gelijkgestemden met ons.

Lees hier de update met betrekking tot het aantal schollen dat zich bij de AOb heeft gemeld met het oog op de komende staking.

6 opmerkingen:

  1. Ik had het idee dat het erg om de gevolgen voor regulier onderwijs ging. Reageren naar Buitenhof om ook de gevolgen voor s.o. onder het voetlicht te brengen kan natuurlijk altijd nog. Ik miste de gevolgen voor kinderen met een vlekje aldus Elias. Want hoe reageren zij als er onvoldoende expertise voorhanden is en zij niet de nodige aandacht krijgen. En wat is dat de voorspelbare reactie van klasgenoten waardoor gedragsproblemen zullen verergeren? Ook totaal niet aan bod is de slecht geregelde ouderpositie gekomen. Een verslag van Buitenhof lees je op http://ouderplatformverontrusteouders.blogspot.com
    Miek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was mij ook al opgevallen, tijdens de uitzending had ik deze 2 tweets gestuurd...

    Het ging alleen over leerlingen die evt naar reguliere school kunnen. Niets vermeld over meervoudig gehandicapte kinderen 1/2 #buitenhof

    van ZMLK, Mytyl, Tylyl die zwaarst de dupe zijn van bezuinigingen #passendonderwijs, de kinderen met ernstige beperking(en) 2/2 #buitenhof

    Jammer, weer een gemiste kans! Het lijkt altijd alleen maar te gaan om kinderen met dyslexie, ADHD of een mildere vorm van autisme. De kinderen met een zwaardere handicap worden totaal niet genoemd en lijken niet eens te bestaan..
    Bij mijn dochtertje op school (ZMLK) gaan ze staken, ze gaan grotendeels dicht. Daar moet een hele klas sluiten met MG kinderen. Er is nu geen onderwijs meer voor beschikbaar. De moeilijks lerende kinderen waar juist veel extra voor nodig is om tot leren te komen. Dagcentrum lijkt de enige optie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begrijp dat het heel vervelend is oplossingen te bedenken voor als de leerkrachten gaan staken. Het zegt ook wel wat over deze leerkrachten. Ze zullen niet snel een dergelijke beslissing nemen, de nood is dus hoog! Een dag om te laten horen hoe onredelijk deze bezuinigingen zijn en wat voor grote gevolgen deze bezuinigingen op deze kinderen hebben, het is zo nodig!! Je kunt ook digitaal mee demonstreren als het niet lukt met je kind te komen www.bosk.nl

      Verwijderen
    2. Ik denk dat ik me niet duidelijk genoeg heb uitgedrukt. De MG klas gaat weg door de bezuinigingen, dus die bestaat vanaf volgens jaar niet meer. Ik bedoelde niet dat het lastig is om een dagje mijn dochtertje thuis te houden. De MG klas verdwijnt helemaal en dat vind ik schrijnend, dat er geen onderwijs meer is en dat deze kinderen daar de pineut van zijn. Ik ben juist erg blij en trots dat de school van mijn dochtertje gaat staken. Ik sta er volledig achter. Daarom vond ik de krantenberichten zo irritant vandaag met koppen als; 'Ouders massaal de dupe van staking" en andere onzin. Sorry dat ik zo onduidelijk was! IK BEN VOOR DE STAKING!!!

      Verwijderen
  3. Wat te denken van de koppen vandaag in de Telegraaf en Trouw, dat duizenden ouders de dupe zijn van de staking???? Omdat ze dan een dag kinderopvang moeten regelen? Dat is lastig, ik weet het. Maar de belangen van onze kinderen met beperkingen moeten het vaker afleggen tegen 'belangen meerderheid'. Ook als alle leerlingen zullen gaan lijden onder bezuinigingen op 'passend onderwijs'. Weer een 'slimme' manier gevonden om leraren te schofferen.....
    Zou iemand hier iets op kunnen bedenken, want ik kan niet bijdragen wegens persoonlijke omstandigheden. Ik probeer er 6 maart wel bij te zijn, overigens.
    AnnaPO

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad. Ook vind ik het heel irritant dat ze mij benoemen alsof ik als ouder er de dupe van ben, terwijl ik dat helemaal niet zo ervaar. Terecht dat ze staken!!!

      Verwijderen