dinsdag 29 maart 2011

Marja, bron van humor ende vermaak

Een interview met Marja is zowel een bron van vermaak als een bron van ergernis, gelardeerd met humor. Soms gaan die drie erg goed samen.
In het blad "kader primair" nummer 7 (van de AVS) staat een interview met Marja, afgenomen in haar "ruime, lichte werkkamer" op het ministerie. De titel: "schoolleider is sleutel tot succes".
In de titel alleen al schuilen diverse boodschappen. De belangrijkste boodschap is dat het een uiting is van "ik veeg mijn straatje schoon".
In het artikel staat dat het opmerkelijk is dat "van Bijsterveldt de bezuinigingsplannen koppelt aan hogere ambities voor het onderwijs".
Wij van wijzijnverbijsterd hebben de onzin van dit plan allang aangetoond. Hoe denkt een minister nou serieus dat je eerst complete kaalslag kan plegen in een sector, waarbij je een enorme hoeveelheid expertise en ervaring door de wc spoelt, en dat je dan vervolgens kan zeggen "het is een kans voor het speciaal onderwijs om de kwaliteit te verbeteren".
Met deze stelling schoffeert deze kansloze minister alweer het complete speciaal onderwijs. Met de stelling dat je met gemiddeld 22% minder geld een betere kwaliteit kan bieden zegt ze feitelijk dat de mensen het nu gewoon waardeloos doen van de centen die ze ervoor krijgen.

Nog sterker, ze heeft naar haar partijgenoot K4 "incompetent" Kathleen Ferrier geluisterd: Het management moet het doen. "Een kwetsbare groep leerkrachten met een goede schoolleider heeft veel meer kans op succes".
En de laatste voor nu: "het is geen kwestie van geld, maar van een goede inrichting van je onderwijs; er is een cultuuromslag nodig, en daarbij zijn de schoolleiders cruciaal".

Ik wil vanaf deze plek mijn excuses aanbieden aan mijn team. Ik ben een van die schoolleiders, en blijkbaar heb ik er een zootje van gemaakt. Doordat ik een incompetent stuk vreten ben is de organisatie zo lek als een mandje, en hebben we veels te veel personeel voor het werk dat we moeten doen. Sorry, collega's, er kan best een tonnetje of 6-7 vanaf, en we hoeven het alleen maar een beetje anders te organiseren.

Marja, keep dreamin'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten