donderdag 3 maart 2011

Ingezonden (door een verontruste ouder)

Het is natuurlijk gemakkelijk om als bewindsman/-vrouw of als beleidsambtenaar (we zijn Fons nog niet vergeten) even rustig aan een bureau wat cijfertjes te husselen en een minsommetje te maken, zonder daadwerkelijk enig benul te hebben over wat dit voor de scholen, maar meer nog voor de ouders en hun kinderen betekent.
Wij van wijzijnverbijsterd geven graag het woord aan hen die dit direct aangaat. En aan de lezers: vertel deze verhalen door, aan de buren, maar ook aan bijvoorbeeld kennissen die in de politiek zitten. Laat zien wat er staat te gebeuren met de meest zwakkeren, die zelf geen vuist kunnen maken!

Hieronder een brief van een ouder uit Eindhoven, die wij vandaag ontvingen.

De bezuinigingen die het kabinet nu allemaal van plan is om door te voeren, zullen voor veel kinderen vergaande gevolgen hebben. Hierbij heb ik het over de bezuinigingen in het speciaal onderwijs, de bezuinigingen die de gemeente door wil voeren in het leerlingenvervoer. En dan de indicaties voor het persoons gebonden budget, voor veel van deze kinderen een noodzakelijk iets, waar gewoon heel erg in gekort wordt.

Als alle plannen door zullen gaan, dan is het de bedoeling dat veel kinderen, zelfstandig op de fiets naar school moeten, wat vergaande gevolgen heeft voor hen, hun leerprestaties maar ook voor ouders, die hun kinderen “noodgedwongen” haast, alleen moeten laten fietsen, of zelf later moeten gaan werken (zullen de bazen van deze ouders erg leuk vinden).

Vroeger werd er tegen ouders gezegd: “Het is beter om de kinderen voor school geen televisie te laten kijken, in verband met het grote aantal prikkels wat daardoor al binnenkomen, voordat de kinderen aan hun intensive taak op school moeten beginnen.
De spanningsboog is dan al zo opgerekt dat ze veel van hun concentratievermogen al verbruikt hebben, voordat ze aan hun leermoment gaan beginnen”.
Nu vragen ze van kinderen, die vaak al erg prikkelgevoelig zijn, om op de fiets naar school te komen…… Tja, wat er van hun leerprestaties terechtkomt is op dit moment niet zo van belang, dat is lange termijn planning, dat ziet het volgende kabinet wel……
Dit is mijn mening over de bezuinigingen in het leerlingenvervoer van de gemeente Eindhoven.

Dan de 300 miljoen die de minister wil bezuinigen in het onderwijs….
Voor een groot gedeelte zal het erop neer komen, dat veel leerlingen weer terug moeten stromen in het reguliere basisonderwijs.
Het lijkt wel of de minister er geen seconden bij stil staat, dat het echt niet de keus is geweest van ouders zelf, om te gaan voor speciaal onderwijs.
Dat het wel degelijk een samenloop van factoren is, die ervoor gezorgd hebben dat deze kinderen op het speciaal onderwijs terecht zijn gekomen.

Vaak zijn het de grote klassen geweest en de begeleiding, die zeker niet toereikend zijn geweest voor kinderen, waardoor ze vaak een redelijk grote achterstand op hebben gelopen. Dan de kennis van de leerkrachten, die vaak nogal te wensen overliet.
Moeten ouders nu weer gaan knokken voor een goede plaats voor hun kinderen.

De kinderen die nu op het speciaal onderwijs zitten, zitten er doordat de problematiek zwaarwegend genoeg was, dat ze door de plaatsingscommissie, een goedkeuring hebben gekregen.
Vaak zijn deze kinderen, na plaatsing binnen het speciaal onderwijs, helemaal opgebloeid, en komen ze “echt” tot hun recht en word er uit de kinderen gehaald wat er in zit……
Vroeger werden ze nogal eens aan de zijlijn geplaatst, met het idee, dat gaan ze toch nooit leren, maar binnen het speciaal onderwijs is er voldoende kennis aanwezig om ze net nog een stapje verder te laten groeien…. Wat is er geweldiger dan dit te kunnen bereiken voor je kinderen?

Mijn zorgen hierin zijn denk ik niet onterecht.Grotere klassen, minder klassenassistenten, minder deskundigheid en alle andere gevolgen.
Goede leerkrachten die met hun hart voor de klassen staan, gaan hun heil ergens anders zoeken.

Dan de persoonsgebonden budgetten, die bijna niet meer geïndexeerd worden of zoveel minder zijn geworden dan afgelopen jaren, dat de extra zorg die deze kinderen nodig hebben, niet meer ingekocht kunnen worden.
Wat weer een extra grote belasting gaat opleveren voor de ouders van deze kinderen.
Jeetje of de ouders erom gevraagd hebben om een, op wat voor manier, beperkt kind te krijgen…
Nee, ik kan me dit niet voorstellen. De druk die dit op ouders gaat leggen heeft denk ik voor de toekomst grote gevolgen.
Kinderen worden niet op een deskundige manier begeleidt, waardoor er in de toekomst waarschijnlijk veel onbegrip zal gaan bestaan tussen ouders en kinderen.
Juist dan word er van ouders zo ontzettend veel verwacht, wat haast onmogelijk is, zeker als zij er niet in begeleid worden door deskundige.

Heel zwart gezien, zullen er veel kinderen in jeugdinstellingen geplaatst moeten gaan worden in de toekomst, omdat ouders de zorgen niet aan kunnen.
Of dat een oplossing is? Nee, op de langere termijn gaat dit zeker veel meer geld kosten.
En dan heb ik het nog niet over de impact die het op gezinnen heeft, niet alleen op de kinderen waar het over gaat, maar ook op de andere gezinsleden….

Is dit de bedoeling van de minister, om ouders nog meer zorg en belasting te geven?

Ik, als alleenstaande ouder, zal ook mijn brood moeten verdienen, maar door de bezuinigen is dit voor mij bijna niet mogelijk.
Ik heb geen baas die me toestaat om iedere dag maar om half 10 te komen werken tot half 3, omdat ik daarna mijn kind weer op moet gaan halen op school.
De hele week heb ik de zorg over twee kinderen met Autisme, die naar het speciaal onderwijs gaan, met de taxi.
De weekenden zijn voor mij topsport en wat was ik blij, dat ik budget kreeg voor logeeropvang, dat ik de weekenden maar 1 kind had om op te focussen.
Ik weet echt niet hoe ik het in de toekomst moet gaan bolwerken, als volgend jaar de logeeropvang “echt” gaat stoppen…. Een rustmoment, waar het weekend toch eigenlijk voor is zal er voor mij dan niet meer inzitten.
Twee kinderen, die beide niet het inlevingsvermogen hebben om begrip voor elkaar op te brengen, samen het hele weekend ook nog eens thuis….
Ik kan me niet splitsen in tweeën, wat ik eigenlijk zou moeten kunnen, om het voor beide “goed” te doen…..
De druk die me dat gaat geven is niet uit te leggen.
Jeugdzorg heeft dan “ de oplossing”, moet je je sociale netwerk maar uitbereiden…. Tja makkelijker gezegd dan gedaan…..
Jeugdzorg heeft nooit gedacht dat Autisme ook met structuur en regelmaat te maken heeft?
Dat kinderen niet altijd de mogelijkheden in huis hebben om zich sociaal aan te passen en ouders daardoor ook beperkter zijn om dingen te gaan ondernemen….
Nee, daar staan ze geen seconden bij stil….
De taak van de ouders, zeggen ze dan!!!!!!!!!

Ik als ouder van mijn twee kanjers, ben trots op hen, maar weet ook dat ik me niet zomaar in een sociaal leven kan storten en dus zelf ook aan handen en voeten gebonden ben, qua werk, maar zeker ook op alle andere vlakken….

Ik hoop dat er ouders zijn, die mijn mening delen en ook hun zorgen willen uitspreken aan de minister, maar zeker ook aan de gemeentes en Jeugdzorg….

Met vriendelijke groet,
E. Haaksman

1 opmerking:

  1. You go girl !
    Helemaal gelijk, jammer dat de bazen in de politiek daar anders over denken !!

    Romy v Glabbeek

    BeantwoordenVerwijderen