zondag 6 februari 2011

Maxime jokt liegt!

Langzaamaan begint het besef te groeien bij de redactie van dit blog, dat we misschien toch beter ons gebruik van de term "jokken" maar moeten bijstellen naar "doodgewoon glashard liegen".

Zojuist gehoord bij het televisieprogramma Buitenhof uit de mond van onze (volgens velen de minst betrouwbare) CDA-minister Verhagen: "Grosso modo is juist onderwijs één van de weinige sectoren waar niet in gesneden wordt". (beeld volgt zodra dit voorhanden is)

Door de toevoeging "grosso modo" tekent zich de verfoeilijk aalgladde politicus, want hij kan zich er altijd achter verschuilen als het plots blijkt dat er toch een beetje gesneden wordt.
Maar "een beetje gesneden" is natuurlijk iets heel anders dan gewoon een gehele tak van onderwijs de nek omdraaien.

En natuurlijk zal dan onze Maxime riposteren dat het maar een deel van het totale budget voor speciaal onderwijs is.

Maar als we eens goed gaan kijken blijkt dat deel soms tientallen procenten te zijn.
Tientallen procenten, die juist de levensader van het onderwijs vormen.

Het is zoiets als, om in "Boer zoekt Vrouw"-termen te blijven (hét favoriete programma van collega Bleker), de nek van een speciale kip omdraaien zodat alle pezen en zenuwbanen scheuren, maar dan zeggen, terwijl het beest amechtig op de grond ligt, dat het in ieder geval nog ademt.
Van het voer dat boer Verhagen dan uitspaart geeft hij een klein deel aan de reguliere kip, maar vertelt haar er niet bij dat ze nu wel tien in plaats van vijf eieren leggen moet.
Gevolg: reguliere kip gestresst en komt helemaal niet meer aan eieren leggen toe.
Resultaat: geen kuikens.
Kortom: "grosso modo niet gesneden" is klip en klaar (ook zo'n mooie loze CDA-term) leugenachtig gekakel.

Of bedoelt minister Verhagen (de Wormtongue van de Nederlandse politiek; Tolkienliefhebbers weten wat we bedoelen) dat onze zmlk-leerlingen en kinderen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking, of een andere problematiek, zo weinig belangrijk zijn, dat we ze "grosso modo" of "ruw geschat" niet mee hoeven te tellen als bezuinigingen?
Gezien de houding van deze minister en alle anderen van dit sloop-kabinet Rutte zal dat wel het geval zijn:
eenieder met een gebrek, ziekte of slijtage is verder van generlei belang.

Ja, tijdens de verkiezingstijd heeft men natuurlijk de mond vol gehad over de zwakkeren die niet in de kou moesten komen te staan.
En helaas laten velen zich al snel door dit soort populistische one-liners stroop om de mond smeren.
Maar nu zien we de ware aard, de ware bedoelingen van dit kabinet van "leugen en bedrog".

Jokken is het inderdaad allang niet meer. Dit kabinet liegt glashard als de vos uit de fabels van Fontaine.
Boer, stop met het zoeken naar een vrouw, maar let op je kippen!
Vos Verhagen en zijn vriendjes lopen los in het kippenhok!

4 opmerkingen:

  1. Als we na woensdag onze stem/schreeuw hebben laten horen,moeten we dit ook doen op 2 maart as.
    En denk niet: ik ga niet stemmen,want dan gaat je stem naar de grootste parij en wordt er weer doorgegaan met bovenstaand gelieg en bedrog!
    Laat je horen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Linda Uitdenbogerd6 februari 2011 om 15:34

    Nederland heeft geen regering, maar een bedrijfsleiding.
    "Wij" hebben het speciaal onderwijs zo duur gemaakt, door onnodig van te willen profiteren. aangezien er toch niet van te profiteren valt Voor het bedrijf Nederland moet dat maar zo goedkoop mogelijk afgedaan worden, aangezien het niet aftrekbaar is.
    Welke partijen hebben zich al lang tegen deze plannen uitgesproken?

    http://www.passendonderwijs.nl/files/media/nieuwsbrieven/nieuwsbrief2-14.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.kabinetsformatie2010.nl/dsc?c=getobject&s=obj&objectid=127496

    Maxime liegt niet, hoe treurig deze bezuinigingen ook zijn, in totaliteit hoeft het onderwijs niet in te leveren. Zie de financiele bijlage bij het kabinetsakkoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, een boekhoudersoog! In totaliteit lijkt het (!) dat het onderwijs niet in hoeft te leveren. "Grosso modo" echter wordt de kaasschaaf zo gehanteerd dat het onderwijs meer moet doen voor hetzelfde geld. Dat is een leuke wijze om te maskeren dat men gewoon glashard bezuinigt! Het is zoiets als men jarenlang je salaris op hetzelfde peil houdt en dan roept dat je niet zeuren moet omdat je geen salaris hoeft in te leveren. Verder wordt er wat met gelden geschoven, waardoor de kwaliteit van het onderwijs alleen maar daalt. Kijk maar naar de bezuinigingen waar we ons op richten: wij leveren als speciaal onderwijs in, met de nodige ontslagen, klassenvergrotingen en dus uiteindelijk kwalitatieve verslechtering omdat we meer moeten doen (volgens de inspectie-eisen) voor veel minder geld; ondoenlijk dus. De op papier zo leuke "investering" voor professionalisering van het reguliere onderwijs pakt op dezelfde wijze uit alleen is het daar dan veel meer doen voor hetzelfde geld (voortaan in de klas 20% leerlingen met een beperking of speciale leervraag).
    Kortom: op papier mag een en ander zo mooi kloppend lijken, maar in de praktijk is het gelijk blijven van de gelden bij het verhogen van de eisen, de vergroting van de werkdruk, en de verslechtering van de basisvoorwaarden voor goed onderwijs uiteindelijk een grove bezuiniging. Overigens wordt er bij doorrekenen in alleen de cijfertjes ook gewoon bezuinigd hoor - op papier "grosso modo" niet groots, dat is waar. Maar wanneer je bijvoorbeeld taalonderwijs aan immigranten gewoon meetelt is de bezuiniging evident.

    BeantwoordenVerwijderen