donderdag 1 maart 2012

Ton met de bon ton: KUL, KUL EN NOG EENS KUL


Zoals u misschien nog weet heeft uw verbijsterde baas een paar weken geleden een mail gestuurd naar alle woordvoerders van de tweede kamerfracties met daarin een persoonlijk verhaal over de gevolgen van de bezuinigingen op het speciaal onderwijs.
Zo ook naar onze Ton met de bon ton. In deze mail onder anderen het gevolg dat er klassen zonder leerkracht en zonder assistentie komen te zitten, maar ook het gegeven dat we de veiligheid van leerlingen en personeel niet kunnen garanderen.

En het wonder is geschied: een antwoord van Ton Elias.

Geen persoonlijk antwoord, dat niet. Wel een uittreksel uit de "spreekteksten" die hij in de debatten in de tweede kamer heeft uitgesproken. Jawel, compleet met alle kolder, alle onzinverhalen, alle cijfers die niet kloppen en vooral met alle neoliberale onzin waarin ons onderwijs wordt verkwanseld aan een paar, vooral door de VVD ingebrachte stokpaardjes waar vooral de prestatiebeloning uitspringt.

ik wil u dit verhaal natuurlijk niet onthouden, maar ga zitten en zorg dat uw riemen vastzitten.
Een opmerking haal ik er alvast uit: dik en cursief zijn van moi. "De bezuiniging op passend onderwijs zal, zo blijkt uit een inventarisatie van het Ministerie van Onderwijs, ten koste gaan van een aantal banen in het passend onderwijs." Ja, echt: een aantal banen in het passend onderwijs. Dat staat er. De man weet werkelijk NIET waar het over gaat.

Geachte mailer,

Over passend onderwijs ontvang ik zeer veel mails. Ik lees ze wel degelijk allemaal, maar kan ze onmogelijk allemaal op individuele basis behandelen; daarom probeer ik op deze wijze uw vragen te beantwoorden.
Uitgangspunt voor de VVD is dat kinderen die de zwaarste zorg nodig hebben, deze ook daadwerkelijk moeten krijgen en dat kan in het speciaal onderwijs. Daar blijven de bestaande 70.000 plaatsen beschikbaar. Niet ieder kind is echter gebaat bij speciaal onderwijs. Kinderen krijgen te vaak een etiket opgeplakt en worden soms van school naar school gestuurd of zitten thuis. Passend onderwijs moet een systeem zijn dat ieder kind een passende plek biedt. Meer kinderen kunnen in het reguliere onderwijs blijven. Een kind met lichte zorgvraag behoeft geen aparte klas, want ook later neemt hij of zij deel in de reguliere maatschappij. Leraren moeten hierop anticiperen en krijgen meer geld om te professionaliseren. Vanaf 2015 is na een bezuiniging van € 300 miljoen nog steeds € 1,9 miljard beschikbaar voor speciaal onderwijs/onderwijsondersteuning.
Voor de VVD is het belangrijk dat kinderen die werkelijk zorg nodig hebben, deze zullen blijven ontvangen. Daar zet ik mij in de Tweede Kamer ook persoonlijk voor in. Vanaf de behandeling van de onderwijsbegroting in november 2010 ben ik daar glashelder over geweest. Voorts wil de VVD niet dat scholen voor speciaal onderwijs omvallen. Dat is ook precies waarom de VVD in februari 2011 samen met CDA en PVV van onderwijsminister Van Bijsterveldt heeft verlangd dat ze de plannen zodanig bijstelde, dat er geen scholen voor speciaal onderwijs gesloten behoefden te worden. De politiek-maatschappelijke kern waar het bij passend onderwijs om draait betreft de vraag of alle hulp, die we kúnnen bieden, ook daadwerkelijk geboden en gefinancierd moet worden door de overheid. En mijn fractie zegt dan dat er niet met één op de vijf kinderen in het voortgezet onderwijs iets zodanig ernstig mis is dat ze speciaal onderwijs of bijzondere begeleiding nodig hebben. Voor mij staat daarom vast dat de beweging die dit Kabinet inzet om meer kinderen in het gewone onderwijs te houden de juiste is. Er worden simpelweg teveel kinderen aangemerkt alsof er iets met hen ‘mis’ is. Niet ieder gedragsprobleem in een klas moet tot een indicatie leiden. We plakken te snel en we plakken te vaak een etiket op een kind. We hebben vier keer zoveel rugzakkinderen als in 2003. Dát is pas niet normaal. Het signaal van wetenschappers luidt bovendien dat té vaak onduidelijk is of speciale begeleiding eigenlijk wel helpt. Dat moet de samenleving en dat moeten dus ook politici serieus nemen. Er zijn teveel indicaties en het gebeurt dat een lerarenteam over een 13, 14-jarig kind vindt dat het maar beter Concerta of Ritalin kan slikken als het lastig is in de klas om de ouders vervolgens te bewegen naar een makkelijk voorschrijvende arts te gaan. Dat is belachelijk. We medicaliseren onze kinderen - en daarmee onze samenleving. Daar horen we principieel stelling tegen te nemen.
Naast die principiële kant van de zaak, is het ook héél erg raar dat nooit een haan naar de kosten van rugzakken kraaide. Ouders mét kind naar acht sessies met een orthopedagoog sturen kost geld; geld dat we moeten gebruiken voor kinderen die écht zorg nodig hebben. Een belangrijk deel van de bezuinigingen op het passend onderwijs van € 300 miljoen valt te vinden door rigoureus te snijden in de bureaucratische rompslomp. Ik krijg van ouders veel teveel kastje-naar-de-muurverhalen over langs elkaar heen werkende adviseurs en over beroerde organisatie.
De manier waarop we passend onderwijs de afgelopen tien jaar hebben ingericht, lokt uit dat we teveel kinderen als hulpbehoevend bestempelen, ook als dit niet in het belang van het kind is. Ik vind dat de onderwijswereld die kant van de medaille scherper in het vizier moet willen krijgen. Ook zonder bezuinigingsnoodzaak zouden we, in het belang van het onderwijs en in het belang van kinderen, het steeds maar groeiende passend onderwijs moeten indammen. Maar zelfs mét de dringende noodzaak tot bezuinigen om de staatskas weer op orde te krijgen geldt dit: een land waar vanaf 2015 nog altijd hetzelfde bedrag als in 2005, namelijk zo’n kleine twee miljard euro beschikbaar blijft voor speciale begeleiding en voor speciaal onderwijs, is niet een asociaal land. De totale bezuiniging op het passend onderwijs bedraagt € 300 miljoen, waarvan bijna de helft wordt gevonden door te snijden in bureaucratische rompslomp, terwijl grofweg een kwart wordt bezuinigd op zogeheten ambulante begeleiding en een laatste kwart door de klassen in het speciaal onderwijs met 10% te vergroten.
De bezuiniging op passend onderwijs zal, zo blijkt uit een inventarisatie van het Ministerie van Onderwijs, ten koste gaan van een aantal banen in het passend onderwijs. In overleg met de onderwijsvakbonden heeft de minister van onderwijs een pakket maatregelen opgesteld om zoveel mogelijk gedwongen ontslagen te voorkomen en expertise te behouden. De verwachting is dat veel van de werknemers aan het werk kunnen in de nieuwe samenwerkingsverbanden en dat expertise daarmee behouden blijft. Voorts kan het geld voor ambulante begeleiding (deskundigen die een kind op school tijdelijk ondersteunen) effectiever en transparanter worden ingezet. Uit evaluaties van de Evaluatie- en adviescommissie Passend onderwijs (ECPO) blijkt dat ouders nu vaak geen idee hebben hoe het geld voor de ambulante begeleiding van hun kind besteed wordt.
Het budget voor prestatiebeloning wordt nogal eens gezien als een mogelijkheid om de bezuiniging op passend onderwijs ongedaan te maken. Prestatiebeloning is door de inzet van de VVD in het regeerakkoord gekomen en voor de VVD is het van belang dat prestatiebeloning ook daadwerkelijk wordt ingevoerd. Het bedrag dat dit Kabinet beschikbaar stelt voor prestatiebeloning zal daarom niet worden ingezet voor het passend onderwijs, maar vanzelfsprekend wel voor het belonen van excellentie in ook het speciaal onderwijs. Voorts investeert het Kabinet met nadrukkelijke steun van de VVD in het lerarenbeleid en de lerarenopleiding om te zorgen dat leraren (beter) leren omgaan met verschillen in de klas, zeker wanneer straks meer kinderen met een lichte zorgvraag naar het reguliere onderwijs zullen gaan.  
Het definitieve wetsvoorstel is eind 2011 aan de Tweede Kamer gestuurd en zeer nauwkeurig bestudeerd door de VVD. Op hoofdlijnen heeft het vanwege de bovenbeschreven uitgangspunten onze instemming.

Met vriendelijke groet,

Ton Elias, woordvoerder onderwijs van de Tweede Kamerfractie van de VVD

7 opmerkingen:

  1. Om met Brabantse begrippen te spreken: wat een tonprater...en het is niet eens grappig!

    Knijp me nog eens, want ik word maar niet wakker uit deze nachtmerrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik denk dat ik moet spugen...walgelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze zoon is altijd van de lichtste categorie rugzakleerling geweest die er is. Hij kon bij aanvraag indicatie, met 8 jaar, toch al amper naar school. Vele jaren regulier onderwijs survivelde hij met 3 paniekaanvallen per dag. Waarom de buurvrouw zich kapot schrok. Als zijn dwangsysteem niet werkt staat zijn leven compleet stil, zelfs om een minieme afwijking daarvan. Hij speelde soms alsof hij 10 jaar jonger was. Als kleuter speelde hij nooit, hij zette alleen de hele dag autootjes in een dwangsysteem. Onnodig een etiketje? 'Alleen hulp voor wie het echt nodig heeft?' Dat wordt dan thuiszitten!
    Moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O ja, wat ouders weten over het geld voor ambulante begeleiding (volgens Ton, volgens ECPO). Dat systeem ondervind je in de loop der jaren. Er zijn tijden dat AB ongeveer 4 uur per week met onze zoon bezig is. En in rustiger weken 2 uur. Ook soms rustiger tijden waarin er maar 1x per 3 weken een uur hulp nodig is. Zo wisselt het zich af tussen leerlingen, waar nodig.
    Moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een goed plan, beter dan bezuinigen op de gezondheidszorg1 Neem nu de MAttheusschool in Schiebroek aan de LArikslaan die smijten met geld. LAten hun plein opknappen met dure subsidiegelden terwijl al bekend is dat ze in 2015 gaan verhuizen naar de nieuwbouw! En dan nog maar te zwijgen over de zogenaamde integratie van deze kinderen middels een peperdure voetbalkooi met de normale kinderen van de naastgelegen Fatimaschool! Zijn deze kinderen opeens apies? Ze kunnen gewoon voetballen op het immens grote plein van die naastgelegenschool, beschermd en wel, maar nee hoor, geld als water uitgeven, trouwens dit geldt voor beide scholen. En de bewoners zitten opgescheept met die apieskooi waar ze fijn tegenaan mogen kijken en vooral beluisteren! Blunderkooi, Apieskooi en Herriekooi terwijl er vlakbij op nog geen 350 meter een enorme kooi staat, kunnen zeker niet lopen opeens? En verderop staat er nog 1. verder staan er vele kooien weg te roesten. DOODZONDe van al dat subsidiegeld die wij als burgers mogen ophoesten !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste anoniem hierboven (fijn hè, dat je als buurman/vrouw toch even lekker anoniem je gal kunt spuwen hier), u heeft helemaal gelijk. Die gehandicapten worden ook nog eens met de taxi heen en weer naar school gebracht. En dan ook nog eens (veilig) willen spelen? Zijn ze nu helemaal gek geworden? Hadden ze maar niet gehandicapt moeten zijn, dan konden ze op de fiets op een trapveldje ver weg. En waarom hadden die gastjes vorig jaar plots een nieuwe speelplaats nodig? Konden ze niet nog gewoon vier jaar met dat verroeste spul en die grote kattebak verder spelen. Wij hadden toch ook niks vroeger? En dan al die juffen en meesters van de Mattheus en Fatima. Zitten nu allemaal op hun krent op de wintersport. Van uw centen! En maar zeuren dat ze het zo druk hebben en zo zwaar, maar verdienen geld als water.
    Gelukkig hebben we in de buurt nog wel oplettende burgers, die wel denken aan hun eigen! Ze motten gewoon niet zeuren: als iedereen aan zichzelf denkt dan wordt er niemand vergeten, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zeldzaam sneu, die anoniem van 11.03...sjonge jonge.Debby

    BeantwoordenVerwijderen