zaterdag 4 februari 2012

verkeerd begrepen (een jaar later)


Sommige berichten die we een jaar geleden hebben geschreven worden opeens weer actueel. Dat komtnatuurlijk omdat de behandeling van de wet in de Tweede Kamer er aankomt. Dan gaan Marja, Ton en Kathleen onzin uitkramen en alvast hun straatje schoonvegen.

Van vorig jaar:

Nou dacht ik toch dat wat ons overkomt een bezuiniging is. Nou, dat heb ik verkeerd begrepen. We kunnen er allerlei labels aanhangen, maar dat mag weer niet van Ton Elias. Als ik het nou goed begrijp zijn wij in het speciaal onderwijs allemaal stuk voor stuk een stelletje enorme sukkels en losers.

We nemen kinderen op die toch al niks kunnen en we proberen ze ook nog wat te leren. Er schijnen scholen te zijn die dat beter doen en in grotere groepen. Dat zegt Ton met de bon ton tenminste. En hij weet het, want hij zit in de Tweede Kamer, en dan ben je knap en een edelachtbare.
Waar die scholen staan? waarschijnlijk in Verbijsterveldt of Verweggistan.

Maar terug naar mijn stommiteit. Het is geen bezuiniging, het is een herverdeling.

Vanmiddag was er een huppeltut van het CDA op de radio die uitlegde dat het een zeer positieve herverdeling van geld is: IE-DER-EEN wordt er beter van, en vooral het speciaal onderwijs. De nadruk komt tenminste weer in de groep te liggen, de overbodige overhead gaat eruit en het management (de overbodige baas zeg maar) kan zich weer met hun kerntaak gaan bezighouden.

Bovendien krijgt de rest van het onderwijs een uitdaging, namelijk de uitdaging om kindertjes met probleempjes te helpen in plaats van weg te sturen.

En dat er scholen zijn die een kwart van de begroting kwijtraken? "Hoe komt u daar nou bij, 10%, en niet meer"
Dat het "herverdelen" wordt genoemd dat wist ik al, maar deze had ik nog niet gehoord.

Wat ben ik toch dom, en eigenlijk overbodig.

2 opmerkingen:

  1. Meer en meer bekruipt mij een vervelend gevoel... angst om dood te gaan: dan komt mijn dochter alleen te staan. Wie gaat haar dan helpen met het maken van keuzes? Wie gaat haar helpen om sociaal te zijn? Wie gaat haar helpen met het meedraaien in deze kromme maatschappij? Tegen de tijd dat zij er klaar voor is, is Nederland al lang klaar met haar en telt ze niet meer mee, dat doet pijn en ik hoop dat ik haar overleef...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze wijziging in het onderwijs zal nadelig zijn voor ieder kind. Voor degene die op dit moment op speciaal onderwijs zitten en mee moeten met de rest van de klas (en minder tijd krijgen), voor de middenmoot op 'gewone scholen' die hun tijd moeten verdelen, maar ook voor de hoogbegaafden die weer gewoon met de rest mee moeten doen en daardoor afgestompt worden.

    En als ik dat kan bedenken, ik ben geen leraar, dan snap ik niet dat 2e Kamerleden dat niet kunnen bedenken (dat kunnen ze natuurlijk wel, maar proberen gewoon wat krom is, recht te praten). Stelletje mafkezen!

    BeantwoordenVerwijderen