dinsdag 17 januari 2012

Open brief aan Ton Elias (Ingezonden)

Nu hebben wij van wijzijnverbijsterd na het voortdurende geschoffeer en onzinnig geraaskal van de heer Ton Elias, niet meer zo'n hoge pet op van deze woordvoerder -"zonder benul"- onderwijs.
Anderen, zoals Iwan Jonkman, proberen dan toch nog een serieus inhoudelijk gesprek aan te gaan.
En wie zijn wij om dat te dwarsbomen?
Hieronder derhalve een ingezonden brief van onze collega Iwan aan Ton.

Beste Ton, beste betrokkenen,

Ton, bedankt voor al je feedback de afgelopen tijd! Gisteren tijdens Pauw en Witteman, in je toespraak bij de ontvangst van de Gouden Dijsselbloem en tijdens de toespraak voor het Laks. Ieder woord was wat mij betreft raak en in al je optredens hoor ik je geen woord zeggen waar ook maar een tegenstander voor te vinden is. Maar hoe kan het dan dat het onderwijsveld je niet serieus neemt?


Een aantal citaten (weliswaar los van context);
  • Ik wil dat jullie niet ’s-morgens om half acht een smsje krijgen welke twee uur er die dag weer uit gaan vallen! Áls je het al op tijd hoort …
  • Ik wil wél dat jullie lés krijgen en wat léren als je op school bent.
  • Eén op de tien leraren in het voortgezet onderwijs geeft geen goede instructie.
  • Eén op de vijf leraren gebruikt de tijd in de les niet efficiënt.
  • De helft van de leraren kan het onderwijs niet afstemmen op verschillen tussen leerlingen.
  • Ik wil dat leraren zich niet te makkelijk ziek melden of zich in jullie tijd bijscholen.
  • De VVD wil dat leraren kwaliteit leveren.
  • De VVD wil af van het gehang in de gang en het geslenter op het schoolplein.
Deze ferme uitspraken staan als een huis!

Er waren echter momenten waar ik wel een beetje moeite mee had en die volgens mij ook oorzakelijk verbonden zijn met de kern van jouw probleem met het onderwijsveld, namelijk dat je niet serieus genomen wordt.
Tijdens je toespraak in het kader van de acceptatie van de Gouden Dijsselbloem zei je; “Ik neem aan dat u het met mij eens bent dat leraren in zekere mate een taak hebben om het morele kompas van jongeren te ijken.”
Ton, zo lust ik er nog wel een paar. Met zo’n uitspraak spreek je mij en vele professionals aan alsof we infantiel zijn.
Ook had je de mond vol over het gedrag van leraren op de bijeenkomst van 23 mei. Mag ik je feedback geven op je eigen optreden op 23 mei? Ton, zeg nooit met je handen in je zakken tegen een zaal vol onderwijzers die net een slecht nieuwsgesprek hebben gehad ( bezuinigingen passend onderwijs) ; “Tja, als zelfs de leraren niet meer in staat zijn om naar argumenten te luisteren.’ Dan kom je eigenlijk nog goed weg als je bekogeld wordt met een enkel badeendje en je poster als deurmat gebruikt wordt.

Als je op hetzelfde niveau behandeld zou worden als dat je daar de aanwezigen behandelde, waren pek en veren beter op hun plek geweest!
Ton, daar moet je echt boven leren staan, daar moet je mee om leren gaan. Zo blijf je beoordeeld worden op de vorm en schep je zelf als politicus niet de voorwaarden om met het werkveld tot een inhoudelijke discussie te komen.

Deze slippertjes zijn je –in ieder geval door mij- vergeven! Ik hoop dat ook jij in staat bent de feedback te accepteren en er net als ik met jouw feedback mee aan de slag gaat.

Verder roep ik alle onderwijzers op om hetzelfde te doen. Stop er mee om modder te gooien, om het op de persoon te spelen. Laten we de feedback van Ton accepteren en het over de inhoud hebben………. Met Ton.
Dan zal blijken of hij echt een onderwijs inhoudelijk verhaal heeft, anders dan lege stellingen over smsjes, controle, gehang in de gang en docenten die ziek-, bij de dokter- of op vakantie zijn. Dan zal blijken of hij de bezuinigingen rondom passend onderwijs kan motiveren.
Zelf hoop ik dat ik je snel serieus kan nemen!

Iwan Jonkman


Wij willen graag met je mee hopen Iwan, al hebben wij er ondertussen een hard hoofd in als het om het inhoudelijke verhaal van Ton Elias gaat.
In ieder geval dank voor je bijdrage!

1 opmerking:

  1. Tja, ik zou best mijn best willen doen om te proberen om hem serieus te nemen......GEINTJE

    BeantwoordenVerwijderen