zaterdag 5 maart 2011

Begrijpend lezen

Een van de belangrijkste aandachtspunten in mijn klas op een school voor zmlk (zeer moeilijk lerende kinderen) is het begrijpend lezen.
De meeste leerlingen in mijn groep zijn 10-11 jaar, maar hebben een ontwikkelingsleeftijd van 5-6 jaar, vooral wanneer het de cognitieve vaardigheden betreft.
Technisch lezen lukt dan wel, maar vooral het ook begrijpen van de tekst is vooralsnog een bruggetje te ver.

Nu weet u dat onze Ton met de bon ton zich zo druk maakt om een school die volgens hem een verkapt stemadvies gegeven heeft per brief.
Ton zelf schoffeert ten overstaan van de hele wereld werkelijk alles en iedereen die zich ook maar kritisch uitlaat over de bezuinigingen, ouders, leerkrachten, voorbeelden te over zijn op dit blog te vinden. Maar owee wanneer een school publiekelijk vertelt wat hun visie is op de gevolgen van de bezuinigingen.
Ton gaat hier een punt van maken, een heel groot punt.
Vrijheid van meningsuiting geldt namelijk tegenwoordig voor de VVD niet meer dus er worden kamervragen gesteld.

Maar die kamervragen, daar is iets vreemds mee.
Aangezien wij de lezers van dit blog wel respecteren en uitgaan van hun vermogen tot begrijpend lezen en zelfstandig een oordeel vellen leggen wij u het volgende deel uit de kamervragen van Ton voor (u kunt ze trouwens hier of hier in hun geheel lezen).

Ton met de bon ton:
"Deelt u de opvatting van de school dat de brief een onjuiste weergave van feiten inzake het kabinetsbeleid met betrekking tot passend onderwijs geeft(...)."

Ja, leest u het rustig nog eens.

Ton vraagt dus aan de minister of zij het eens is met de school die stelt dat de brief die de school geschreven heeft onjuiste informatie geeft.
Ja, dat staat er echt. De school stelt dat haar eigen brief niet juist is! Onzin natuurlijk.
Niet de school maar Ton stelt dat de brief onjuiste weergave geeft.

Nu kan het natuurlijk zijn dat Ton zo boos was dat hij zijn vragen snel heeft opgeschreven zonder ze nog een keer te hebben overgelezen. maar dan rijst natuurlijk de vraag of Ton dit vaker doet.
Gaat hij altijd zo onzorgvuldig om met het schrijven van kamervragen of wellicht ook met het medeschrijven aan wetsvoorstellen of interpretaties van de door hem zo geliefde feiten? Da's slordig. Da's heel erg slordig.
Je mag toch van een kamerlid verwachten dat hij begrijpelijk en correct in het Nederlands stellen kan en zijn eigen stukken nog eens goed naleest.
Dat leer ik mijn leerlingen met betrekking tot hun werk elke dag.
Zelfstandig werken noemen wij dat op school.
Als het aan Ton en de zijnen ligt hoeft dat binnenkort niet meer. Kan dat ook niet meer.
Maar dat maakt niet uit, toch Ton?
Zelfs wanneer je niet zo goed bent in het duidelijk stellen en begrijpend lezen kan je immers nog altijd woordvoerder onderwijs van de VVD worden!

1 opmerking:

  1. eh eh eh en hie hij k k kan het ook al 1903 m m moeilijk uitspreken, dus het is allemmmmaal zwaar voor ome Ton

    BeantwoordenVerwijderen