Reactie op het verhaal van ouder Angelique.......
Angelique, je verhaal is herkenbaar en zorgwekkend, want hoe zal dit allemaal straks moeten gaan met jouw kind en met vele andere kinderen.
Ook van hieruit (LK en AB van ZMLK school) een aanvulling:
De bezuinigingen treffen 'slechts' het Speciaal Onderwijs !
Daar is niets "passends' meer aan !
Er wordt 'gegoocheld', Hans Kazan waardig, met getallen en cijfers die niet kloppen. Men telt lager onderwijs en voortgezet onderwijs door elkaar wanneer het uitkomt, er wordt onzuiver gewerkt en dat mag allemaal blijkbaar wel.
In onze ZML school, waar wij heel hard gewerkt hebben aan het verbeteren en optimaliseren van de kwaliteit van ons onderwijs ( ja: in het Speciaal Onderwijs wordt ook kwalitatief onderwijs geboden en zijn we niet alleen maar 'therapeutisch wat aan 't klungelen' zoals sommigen uit onderwijswereld veronderstellen ) moeten 22 mensen ontslagen worden.
Dat is ongeveer 1/4 deel van het personeel.
Doe dat maar eens bij het OV of in een andere sector dan zou Nederland op zijn kop staan.
In het onderwijs is het wat lastig om "op de kop" te gaan staan, want staken doen wij niet als leerkrachten, daar worden namelijk onze kinderen de dupe van.
Wij gaan dus als beschaafde mensen keurig op woensdagmiddag gedwee een rondje manifestatie doen.
Een enkeling laat de emotie de vrije hand en gooit met een badeendje.
Als ze in Egypte een badeendje gegooid hadden was er vast niet veel veranderd.
Maar wij gedragen ons verder netjes, beleefd en zijn al aan het bedenken wat we kunnen doen om de kwaliteit van ons onderwijs zo goed en hoog mogelijk te houden als er inderdaad bezuinigd zal gaan worden.
Wij proberen de kinderen daar niet de dupe van te laten worden en dat maakt mijns inziens dat wij goed bezig zijn.
Menselijk, eerlijk en oprecht en bovenal beschaafd.
Wat is er mis in Nederland dat wij in onze mooie beschaafde maatschappij de zwaksten in onze samenleving niet meer kunnen of willen beschermen ?
De cijfers treffen het Speciaal Onderwijs, waarom ?
Om iets "passend" te gaan maken wat onmogelijk passend gemaakt kan worden?
Maar buiten de cijfers, buiten de daadwerkelijke bezuiniging en ontslagen in het Speciaal Onderwijs, buiten het weggooien van een enorme expertise aan de Ambulante Begeleiding ( en zeker ik weet dat daar best wel wat in de effectiviteit veranderd mag worden) is uiteindelijk ook het regulier onderwijs de dupe.
Het is net een bowlingbaan waarin recht in het hart de voorste kegels omver geknikkerd worden.
De rest zal erg zijn best moeten doen om te blijven staan om niet meegesleurd te worden in de val van de voorste kegels.
Ik wil onze kinderen en onze toekomst niet met kegels, Egypte of een bad eend vergelijken, maar als we gaan gooien met cijfers, gooien met waarden en normen, gooien en smijten naar de zwaksten in de samenleving, dan wordt het misschien tijd om terug te gooien.
Met woorden en met de juiste cijfers en gegevens.
Menselijk, eerlijk en oprecht en bovenal beschaafd.
Daar kan geen badeendje tegenop.
Aag
LK en AB zmlk.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten