zaterdag 5 februari 2011

Reactie van een Ambulant begeleidster cluster3

Onderstaande brief heb ik gisteren binnengekregen via de mailbox.
Ik deel hem graag met jullie omdat naast de kaalslag die de bezuinigingen op speciaal onderwijs teweeg brengen, ook een groot deel van de ambulante begeleiding (AB) wordt wegbezuinigd.
Ambulante begeleiding, die leerkrachten binnen het reguliere onderwijs begeleidt bij het onderwijs aan de leerlingen, die een speciale benadering nodig hebben, waarvan er nu vaak slechts één of twee in een klas van 20-30 leerlingen zitten, maar waarvan er dadelijk na het afknijpen van het speciaal onderwijs minstens 20% van de klas uit zullen maken (met daarbij ook nog de kinderen met gedragsproblematiek).

" Beste Aag.
Hier een brief uit mijn hart. Heeft de minister zin om een dagje mee te lopen met een gewone doorsnee AB-er?
Eentje die een schattige Ahmet heeft met een IQ van 55 maar die volledig geïntegreerd is in zijn klas en nu kern 3 van Veilig leren lezen zit te lezen?
Ahmet zit bij een leerkracht die eerst falikant tegen passend/inclusief onderwijs was, maar die nu door de hulp en de begeleiding van de ABster vleugels heeft gekregen en nu ECHT anders is gaan denken over onderwijs en kwaliteiten bij zichzelf heeft ontdekt waarvan ze niet wist dat ze ze had?
Waardoor ALLE leerlingen in die klas profiteren van de LGF van Ahmet? Of wil ze misschien kijken bij Aynur, die na twee jaar AB op een SBO weer met plezier en trots naar school komt, daar heeft leren lezen en nu zelf haar boodschappenlijst kan schrijven en lezen?
Die voor het LGF niet kon lezen, maar met hulp van de LGF (en dus van de AB) inmiddels AVI 3 leest en daar héél erg blij en heel erg trots op is ?
Leerkrachten en de RTer op die school zijn hierdoor anders gaan handelen met betrekking tot leesonderwijs en zo profiteert dan een hele groep leerlingen van het LGF van Aynur...

Of heeft ze tijd voor Jullian in het PRO die vol trots aan het koken is vanaf een recept dat hij zelf kan lezen en afwegen omdat hij LGF heeft en dat zijn speciale leesbegeleiding nu in het PRO voortgezet kan worden.
Waar een hele groep leerkrachten anders denkt over de doelen van het onderwijs en hoe die doelen te bereiken, zodat een hele klas profiteert van het LGF van Jullian?

Ze is ook welkom bij de kleuter wiens ontwikkeling stilstond omdat hij van zijn anderhalf jaar tot zijn derde jaar vocht tegen een afgrijselijke ziekte. Maar die dankzij LGF in een normale kleuterklas zit waar hij leert van andere leerlingen en opgroeit tussen zijn vriendjes uit de buurt.
Waar de leerkracht ineens meer zicht heeft op de doorgaande ontwikkellijnen van jonge leerlingen en ineens ook andere leerlingen beter kan begeleiden omdat ze door heeft dat het om de vraag draait: Wat heeft deze leerling, in deze klas, met deze leerkracht en deze ouders nodig om zich optimaal te kunnen ontwikkelen?
Waardoor het besef ontstond dat je een leerling niet ineens kan veranderen, maar dat de manier waarop je denkt over onderwijs van cruciaal belang is voor de ontwikkeling van alle leerlingen...en dat alles dankzij LGF.

Ze is ook welkom bij al mijn andere leerlingen. En bij de leerlingen van mijn collega's, die vergelijkbare verhalen kunnen vertellen

Ik hoop dat de minister tijd heeft voor al onze fantastische leerlingen die dankzij LGF tot grote bloei komen en waarmaken wat de minister indertijd beoogde: geïntegreerd onderwijs voor alle leerlingen met kwalitatief krachtige leerkrachten.
Veel plezier volgende week!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten