donderdag 8 december 2011

Vragen aan de minister? Roept u maar

Vanmiddag was er dus een "technische briefing" van de Tweede Kamer over het wetsvoorstel Passend Onderwijs.
Nou, het was inderdaad een technische briefing. Er was geen hond, en al helemaal geen minister. Nee, de bijeenkomst werd voorgezeten door onze reserveminister van passendonderwijszaken, "The Fonz"..... niemand anders dan Fons Dingelstad.

Weet u nog, onze Fons? Hij was verantwoordelijk voor de invoering en de ontwikkeling van de REC's en de landelijke indicatiecriteria. Nu helpt hij dat allemaal net zo makkelijk om zeep. Je hebt dan ook geen principes nodig als ambtenaar, alleen maar een goede bril Een bril namelijk om goed te kunnen zien wat de zittende minister wil. En dat doe je.
Bij dit overleg waren op de top zo'n vijf kamerleden aanwezig, en het eindigde met 2.

De belangrijkste conclusie is dat de Tweede Kamerleden tot 10 december vragen kunnen stellen over het wetsvoorstel. Jaja, het lijkt wel een prijsvraag: sluitingsdatum 10 december. En dat is al over 2 dagen.

Daarom willen wij van wijzijnverbijsterd graag helpen met de formulering van de vragen aan de minister.

We spreken af dat we "weledelhooggeleerde mevrouw de minister" in iedere zin weglaten en alleen de vraag stellen.

Als u vragen heeft, twitter ze, stuur ze, mail ze of zet ze in de reacties. Niet alleen naar ons maar ook naar de fracties en kamerleden. Vooral ook hen die nog steeds achter de desastreuze ideeuen blijven aanlopen.
Wij zijn er klaar voor.

Ik heb er alvast een paar:

1. Wat heeft u overgenomen van de adviezen van de ECPO?
2. Ik zie erg weinig terug van het advies van de Raad van State. Klopt dat?
3. Geldt de zorgplicht ook voor het ministerie?
4. Een moeder wil graag instemmen met het ontwikkelingsperspectief, kan dat?
5. Een ouder vindt dat hij niets te vertellen heeft, klopt dat?
6. Wanneer is onderwijs passend?
7. Hoe lang steunt Geert dit kabinet nog?

2 opmerkingen:

  1. Een moeder wil graag meepraten over het ontwikkelingsperspectief en niet enkel instemmen Die wil dus met leerkracht en begeleiding (die er niet is) en zorgverlener evt. aan tafel
    Welke invloed heeft de ouder op de schoolkeus?
    En wat als ouders en leerkracht/begeleiding/zorgverlener er niet uitkomen met het ontwikkelingsperspectief is er dan een onafhankelijke geschillencommissie
    En hebben ouders zicht op hoe het geld besteed wordt
    Wat gebeurd er als de begeleiding niet voldoende blijkt in het passend onderwijs m.a.w. als de leerkracht hulp en/of advies nodig heeft
    Nou ik verzin er vast nog wel een paar!
    Miek
    Platform Verontruste Ouders

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom wordt niet meer moeite gedaan om ontslag ambulant begeleiders te voorkomen? Onze zoon moest heel dringend naar het speciaal onderwijs. Na een paar jaar ambulante begeleiding, waarbij ze en passant nog een keer of 5 schooluitval van onze zoon wisten te voorkomen, is onze zoon veranderd in een jongen waar niemand nog iets aan merkt. Je merkt thuis wel dat hij restverschijnselen van een ASS heeft, zeer vermoeid en zeer vergaande dwangrituelen. Maar op school geen problemen. En geen gedragsstoornissen meer! GGZ heeft hier niet veel kunnen betekenen, maar amb. begeleiding wel. Die kunnen hoe dan ook niet missen, want soms schrikt onze zoon van iets dat tijdens een les gebeurt en weigert hij daar heen te gaan. Als er iemand anders het overneemt, kan hij/zij niet snel contact met hem leggen en dat akkefietje niet echt vlot oplossen.
    Een moeder

    BeantwoordenVerwijderen