Soms komt uw verbijsterde baas zo maar met naam en toenaam in de publiciteit. Als mijn taal soms een beetje te dik aangezet is, bied ik hiervoor mijn oprechte excuses aan. Alleen ben ik nog steeds pislink, boos, verbijsterd en strijdvaardig.
In een artikel in het schooljournaal van CNV-onderwijs het onderstaande stuk, waarin heel duidelijk staat waar het om gaat.
Voor Geert-Jan
Reinalda, algemeen directeur van de St. Mattheusschool in Rotterdam, gaat het
er vooral om wat er achterblijft na het doorvoeren van deze bezuinigingen.
‘Het is natuurlijk
een drama voor de mensen die worden ontslagen. Maar het draait ook om de vraag:
wat blijft er over? Mijn hele zorgstructuur gaat naar de klote’, zegt de
Rotterdamse directeur. In 2014 moeten 22 van de 84 werknemers van de school
zijn vertrokken. Reinalda: ‘Dat is 15 fte: 9 fte ondersteuning en 6 fte leraren.
Ik houd wel dezelfde tweehonderd leerlingen in twintig groepen.
Met dat wat
overblijft kunnen we niet meer de vereiste kwaliteit verzorgen.’ Reinalda noemt
het een schande wat er gebeurt. ‘De gym- en muziekleraar, de ict’er, de intern
begeleider; alles moet straks weer voor de klas. En dan kom ik nog steeds begeleiding
te kort. Het gaat hier om kinderen met een verstandelijke beperking, met
ernstig meervoudige problematiek, met autisme, epilepsie of een IQ rond de 30.’
Op de St. Mattheusschool zijn het niet alleen de bezuinigingen op passend
onderwijs die de school hard treffen. Ook het schrappen van de cumigelden (subsidie
voor culturele minderheden, EvB) zorgt voor drie ton minder op de formatie.’
Toch hebben ze in
Rotterdam, waar ze zichzelf Gekke Henkie noemen, de hoop nog niet verloren.
‘Het is de realiteit. We moeten het ermee doen.’ In de regering heeft Reinalda
weinig vertrouwen. ‘Ik heb de minister hier op school gehad en ook mevrouw
Ferrier (Kamerlid CDA, EvB) en de reactie is altijd: “Ach en wee en o, het is
zo treurig.” Maar vervolgens voeren ze toch de bezuinigingen door, want dat is
nu eenmaal afgesproken.
Twee jaar geleden zijn we een project gestart met de
gemeente Rotterdam om 29 thuiszitters weer onderwijs te bieden. We hebben
daarvoor personeel aangenomen en opgeleid. Al die mensen moet ik naar huis
sturen. Onze gymleerkracht wordt straks voor de klas gezet met kinderen van vier
en vijf jaar die allemaal een luier dragen. Ons soort onderwijs is de laatste
tien jaar niet gegroeid. Wij worden in feite gepakt voor iets waar wij niet
voor verantwoordelijk zijn en waar we geen invloed op kunnen uitoefenen.
Er is
hier geen enkele inhoudelijke onderbouwing voor, alleen een financiële.’ Ook
vindt de directeur dat grote steden dubbel worden gestraft. Ik heb een school
met 62 procent allochtone leerlingen, een normaal percentage in een grote stad. ’
Hoe dan ook, de gevolgen van de komende
bezuinigingen zijn nu al zichtbaar in de dagelijkse praktijk op school. ‘Als
ouders nu hun kinderen aanmelden die één-op-éénbegeleiding nodig hebben, dan
zeg ik al: “kansloos plan, die ga ik niet meer toelaten”. Ik kan die ouders
garanderen dat ik straks niet meer het onderwijs kan bieden dat het kind nodig
heeft. We moeten nu al rekening houden met de zeer beperkte zorgstructuur die
straks op de school overblijft.
Maar het wordt niet leuk, het wordt echt niet
leuk.’
Goed gezegd baas,ik mag blijven met mijn (dan) 60 jaar, een jonge collega moet vertrekken!
BeantwoordenVerwijderenIk moet maar zien waar ik mijn energie dan vandaan haal met die taakverzwaring, mijn vertrekkende collega zou de jonge schouders er volop onder kunnen zetten....
Dit is om goed ziek van de worden.
BeantwoordenVerwijderenAnnaPO
Pure afbraak!
BeantwoordenVerwijderenAdvies voor OCW -> Zie dit artikel van BON:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3140924/2012/01/28/Leerkracht-in-opleiding-leert-meer-over-zichzelf-dan-over-rekenen-en-taal.dhtml